Adakah terdapat hubungan antara Alahan Makanan dan ADHD?

Adakah terdapat hubungan antara Alahan Makanan dan ADHD?

Apabila merawat ADHD secara semula jadi, satu strategi yang digunakan oleh banyak penyedia penjagaan kesihatan semula jadi adalah untuk meneroka hubungan antara alahan makanan dan gejala-gejala ADHD. Merawat ADHD dengan pelarasan diet sering bahagian yang berkesan pelan rawatan holistik.

Sambungan kuat wujud antara reaksi makanan yang buruk dan pembangunan pelbagai penyakit kronik seperti MSG dengan migrain, pewarna makanan tiruan dengan ADHD, tenusu lembu dengan jangkitan sinus, sulfites dengan asma dan gluten dengan kemurungan dan kebimbangan.

Meningkatkan jualan semula jadi, makanan organik, yang kini boleh didapati di bahagian khusus di kedai-kedai runcit banyak, seolah-olah mengesahkan bahawa pilihan diet boleh mempengaruhi gejala ADHD, walaupun perubatan arus perdana telah lambat untuk menerima idea ini.

Hubungan antara alahan makanan dan ADHD telah ditemui pada tahun 1970-an oleh pakar kanak-kanak yang bernama Benjamin Feingold. Perubahan diet beliau mencadangkan bertujuan untuk mengurangkan atau menghapuskan bahan tambahan makanan tiruan daripada diet.

Untuk ADHD ini boleh bererti menghapuskan pewarna tiruan, pengawet, perisa dan bahan-bahan tambah yang lain, dan juga meneroka lain alahan mungkin. Alahan gluten kadang-kadang juga mendapati dengan gejala ADHD.

Bahan tambahan makanan tiruan dan pada masa-masa lain seperti gandum dan lain-lain bijirin dan produk tenusu boleh mengganggu sistem penghadaman. Sistem penghadaman mengandungi satu rangkaian neural sensitif dan kompleks dipanggil sistem saraf enterik. Ia juga telah dipanggil "otak kedua", dan terdapat penyelidikan yang berterusan tentang bagaimana otak kepala dan "otak gut" bekerja bersama-sama.

Peningkatan dalam gejala seperti jangkitan berulang, gangguan tidur, fokus dan tumpuan, dan kencing malam telah dialami apabila membuat pelarasan diet.

Pilihan lain yang bekerja dengan baik dengan perubahan diet adalah biofeedback ilham (Neurofeedback), ubat-ubat herba dan homeopati bersama-sama dengan makanan tambahan tertentu. Untuk membantu dalam mereka bentuk kursus peribadi tindakan, melihat doktor naturopathic atau lain-lain penjagaan kesihatan semula jadi pembekal yang mempunyai pengalaman dalam berurusan dengan ADHD.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar